اخبار علم و فناوري نمایش نسخه اصلی

نحوه ساخت قطعات پلاستیکی خودرو«اطلس پلاستیک»

نحوه ساخت قطعات پلاستیکی خودرو«اطلس پلاستیک»

474

نحوه ی ساخت قطعات لاستیکی خودرو
ساخت قطعات لاستیکی و پلاستیکی برای خودروها یکی از پردرآمدترین مشاغلی است که هنوز پابرجاست.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام صنایع لاستیک سازی داوودی، بسیاری از قطعات لاستیکی مثل کاسه نمدی، دسته موتور لاستیکی، اورینگ ها های لاستیکی و واشرهای لاستیکی از لوازمی هستند که  بر روی ماشین‌ها نصب می‌شوند. این قطعات، قطعات مصری هستند که به طور دائمی مورد استفاده قرار می گیرند. این قطعات با گذشت زمان خراب می شوند و قطعه ی جدید باید جایگزین قبلی شود.
در صورتی که با مراحل ساخت قطعات لاستیکی خودرو آشنایی ندارید، بهتر است ابتدا با تعداد مراحل ساخت و نام آنها آشنا شوید. در این مقاله سعی کرده‌ایم که شما را با فرایند تولید قطعات لاستیکی آشنا کنی
 قطعات پلاستیکی و لاستیکی از ترکیب مواد ترمو پلاست ساخته شده می شود. توجه داشته باشید که از دستگاهی به نام دستگاه قالب گیری تزریق پلاستیک استفاده می کند.
پس از ذوب ترموپلاست، این مواد وارد دستگاه شده و طبق روشی که از قبل مشخص شده است، با مواد دیگر مخلوط می شوند.  پس از مخلوط شدن مواد دوباره ذوب می شوند و اصطلاحاً با قیف تزریق هدایت می شود. در ادامه پس از سرد شدن مواد، می توان قسمت پلاستیکی را به راحتی از قسمت متحرک قالب جدا کرد و از آن استفاده کرد.

چه دستگاهی برای تزریق لاستیک استفاده می شود
دستگاه تزریق، یکی از کاربردی ترین و اصلی ترین دستگاه ها برای ساخت قطعات لاستیکی خودرو است.به طوری که در طی این سال‌ها بدون دستگاه تزریق، تولیدکنندگان قطعات لاستیکی از رقبا بسیار عقب می مانند.
 دستگاه تزریق از دو قسمت تشکیل شده است :
1- بخش قالب
2- بخش تزریق
باید بدانید  که همه ی قطعات لاستیکی از طریق تزریق لاستیک به قالب، تشکیل می شود. به هر وسیله ای که قالب تزریق لاستیک در آن قرار می گیرد دستگاه قالب گیری تزریق لاستیک گفته می شود.

انواع قطعات لاستیکی
قطعات لاستیکی علاوه بر خودرو سازی در بسیاری از صنایع نیز کاربرد دارند. در زیر، لیستی از انواع قطعات لاستیکی که در ایران توسط تولید کنندگان قطعات لاستیکی ساخته می‌شود را خواهیم خواند.
- کوپلینگ لاستیک
- ضربه گیر لاستیک
- گوی لاستیک
- رولی
- دیافراگم لاستیک
- روکش غلطک لاستیک
- واشر پلیت صفحه‌ا
- پکینگ لاستیک
- گسکت لاستیک
- رابر ول
- کاسه نم
- نوار طولی لاستیک
- اورینگ لاستیک
- چرخ لاستیک
- گردگیر آکاردئون
- استاتو
- رابر لاینینگ مخاز
- ورق لاستیک

متریال های قطعات لاستیک
از اصلی‌ترین ویژگی‌های قطعات لاستیکی، کنترل فرسایش می‌باشد. تولید قطعات لاستیکی کار حساسی است. انرژی اصطحکاکی و انرژی شکست دقیقا بیانگر میزان حساسیت تولید قطعات لاستیکی است زیرا نسبت انرژی اصطکاکی اعمال شده به انرژی شکست، نمونه تعیین کننده رفتار سایش آن خواهد بود. هر ترکیبی از مواد برای ساخت قطعات لاستیکی، برای شرایط خاصی به کار می رود. برای مثال نوعی مواد ترکیبی خاص توانایی تحمل دمای بسیار زیادی دارند. در نتیجه قطعه‌ای که با آن ساخته می‌شود نیز مناسب شرایطی است که با دمای بالا در تماس باشید.
انتخاب مواد و متریال برای ساخت قطعات لاستیکی امری بسیار مهم می باشد.  موادی که از آن‌ها برای تولید قطعات لاستیکی استفاده می شود، به سه دسته و  تقسیم می شوند.

قطعات لاستیکی طبیعی
لاستیک های طبیعی شامل موارد زیر می باشند:
- ایزوپرن
- استایرن بوتادین
 - نیتریل های بوتادین رابر

از لاستیک های طبیعی برای ساخت موارد زیر استفاده می شود:
 - ساخت قطعات لاستیکی بیوتیل
- ساخت قطعات هایپالون
 - تولید قطعات لاستیکی تزریقی
 - بادی و وکیوم
 - تولید قطعات دایکست

 لاستیک های تک محفظه ای در سایز های مختلف :
 - لاستیک های فشار شکن
- ساخت قطعات بوتارین رابر
 - ساخت قطعات لاستیکی اتیلن
 - ساخت قطعات لاستیکی نیتریل
 - تولید قطعات لاستیکی صنعتی ابعاد بزرگ
 - تولید قطعات لاستیکی دقیق و حساس
 - تولید قطعات معیوب دستگاه های صنعتی
 - لاستیک های ضربه گیر های آتش نشانی
 - تولید قطعات صنعتی خاص
 - تولید انواع اورینگ ها برای صنایع مختلف
- ساخت قطعات ایزوپرن
- ساخت قطعات استایرن بوتادین
- لاستیک های دو محفظه ای


ویژگی‌های قطعات لاستیکی طبیعی
از ویژگی‌های قطعات لاستیکی ساخته شده با لاستیک طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- لرزان بودن
- انعطاف پذیری در دمای پایین
- مقاومت دربرابر آب
- قدرت مقاومت پارگی بالا
- مقاومت دربرابر ضربه
- مقاومت در برابر رشد برشی بالا
- جهندگی بالا
- مقاومت در برابر فشردگ

مزایا و معایب قطعات لاستیکی ساخته شده با لاستیک طبیعی
از معایب این قطعات لاستیکی ساخته شده با لاستیک طبیعی می‌توان از ضعیف بودن این قطعات لاستیک در برابر  گازها نام برد. علاوه بر این، مقاومت کمی که در برابر نور خورشید و گاز ازن (O3) دارند، از نقاط ضعف این قطعات لاستیکی محسوب می شوند.
از دیگر معایب قطعات لاستیکی ساخته شده با لاستیک طبیعی می‌توان به  مقاومت کم در برابر شعله و آتش اشاره کرد.

از مهمترین ویژگی‌هایی  که قطعات لاستیکی باید داشته باشند، عبارتند اند از :
- قطعات ضد اسید
- ضد آتش
- قطعات مقاوم به حرارت
- قطعات مقاوم به مواد شیمیای

از معایب لاستیک های ایزوپرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :
 - مقاومت کم در برابر نور خورشی
- مقاومت گرمایی ک
- تاخیر دهندگی کم اشتعال
- مقاومت کم در برابر روغن ه
- مقاومت پایین در برابر حلاله

قطعات لاستیکی بوتادین
از مزایای لاستیک های بوتادین :
- مقاومت در برابر آب
- جهندگی
- مقاومت در برابر ترک زایی خمشی
- استحکام کششی
- مقاومت در برابر اکسیداسیون
- مقاومت دربرابر ضربه

معایب قطعات لاستیکی بوتادین :
- دانت زدن به حریق و آتش
- مقاومت کم در برابر بنزین
- مقاومت کم در برابر روغن
 - مقاومت کم در برابر حلالهای هیدروکربن